kontakt.felgilab@gmail.com Godziny otwarcia: 8.00 - 17.00

pl Ulica Warszawska 49, 05-090 Dawidy (4 km od Al. Krakowskiej)

Drgania kierownicy po wymianie opon

31.05.2023

Drgania kierownicy po wymianie opon. 10 możliwych przyczyn

Jeśli po zmianie opon występują drgania kierownicy, które są odczuwalne dopiero podczas jazdy, to najprawdopodobniej problem wynika z zamontowania lub wyważenia kół, chociaż czasem jest też spowodowany wadą opony lub kilku z nich. Czasem może stać się tak, że jak się zmieni opony, to przez jakiś czas wszystko działa tak, jak powinno działać, ale szybko znów można poczuć drgania kierownicy. Jaka może być przyczyna?

  • Nierównomierne rozłożenie masy koła.
  • Nierównomierna sztywność promieniowa opony - nawet jeśli jest ona fabrycznie nowa.
  • Czasem też nagłe hamowanie lub przyspieszenie zaraz po zmianie opon jest ich przyczyną przesunięcia na felgach - w wyniku czego wyważenie idzie na marne!

10 powodów, przez które kierownica drga przy stałej prędkości

  1. Kierownica będzie drgać, ponieważ opona została zamontowana nie równo. Problem może powstać nawet na początkowym etapie, czyli w momencie, gdy opona będzie dopiero montowana na feldze. Jeśli warsztat nałoży zbyt mało pasty montażowej i opona nie będzie przylegała dobrze do felgi. Po wyschnięciu pasty nie ma już możliwości napompowania opony do jej maksimum, gdyż ona "krzywi się" i tyle! Na początku można na to nawet nie zwrócić uwagi. Aby rozwiązać problem, należy najpierw zdemontować oponę, po czym zamontować ją z powrotem, a mając chociażby odrobinę szczęścia, można ją po prostu dopompować. Warto tutaj zaznaczyć, że założenie opony na piaszczystą, nieoczyszczoną felgę czasem daje dokładnie taki sam efekt, czyli znów pojawia się problem drgania kierownicy.

  2. Nierówna sztywność radialna opony. Mówiąc prostym językiem - opona nie jest jednakowo sztywna na całym obwodzie, np. w którymś miejscu może być perfidnie sztywniejsza. Najczęściej tak bywa w przypadku tanich opon, ale jednak dotyczy również opon wysokiej jakości. Wynik? Kiedy prawidłowo zamontowane koła obraca się na wyważarce, po przyklejeniu ich we właściwych miejscach, nie pojawia się żadnych oznak problemu. Kiedy opona “dociska się” do drogi przez ciężar samochodu, zaczyna ona odbijać - przy większej szybkości każdy zauważy objawy typowe dla źle wyważonego koła, tzn. wibracje na kierownicy. Dobrze wyposażone warsztaty dysponują narzędziami, które pozwalają (przynajmniej częściowo) usunąć ten problem: wyważarki do kół z tzw. testami drogowymi, które symulują naprężenia, jakich doświadczają koła w trakcie jazdy. Co ciekawe, koło wyważone "testem drogowym" na przeciętnej wyważarce prawdopodobnie uznane będzie za koło "wymagające regulacji".

  3. Niektóre "wytrzymałe" opony typu RunFlat powinny być przesunięte po feldze tak, aby najcięższe miejsce opony zrównało się z najcięższym miejscem felgi, tak więc w rzeczywistości wyważanie wykonuje się kilkakrotnie, gdyż koło obraca się o 90 stopni za każdym razem.

  4. Koło, które jest zamontowane nie równo. Jak można tak zamontować koło? Załóżmy, że koła są wstępnie napięte, gdy samochód stoi na podnośniku, po czym zostaje nagle opuszczony z podnośnika. Jeśli w rezultacie uderzenia napięte koło przesunie się chociażby o jedną dziesiątą milimetra i później dokręci się je w takiej pozycji, to ostatecznie dostaniemy krzywo zamontowane koło. Do mimośrodowego dokręcenia koła przyczynia się zużyta felga ze startymi otworami (felgi stopowe potrafią zużywać się i nie zaleca się ich odnawiać znów i znów!) lub zepsuty pierścień centrujący.

5. Brak oczyszczenia powierzchni styku piasty lub felgi w momencie wkręcania koła. Taki kłopot może zjawić się również w garażu, jeśli np. wymieniamy koła we własnym zakresie. Bardzo radzimy usunąć metalową szczotką wszelkie zabrudzenia na piaście oraz ewentualną korozję. Zachęcamy także do przeczytania naszego artykułu o tym, jak nie powinna wyglądać powierzchnia montażowa po lakierowaniu felg. Przy montażu felg aluminiowych nie należy stosować pasty miedzianej, aby uniknąć zatarcia felg (może to dać efekt odwrotny do zamierzonego!), natomiast można używać ceramicznej lub aluminiowej. Jeśli w procesie czyszczenia ujawnią się wżery na piaście, może się okazać, że nie ma możliwości zamontować koła w taki sposób, żeby obracały się one zgodnie z wymaganiami - stąd też problem z drganiami.

Drgania kierownicy po wymianie opon

6. Przesunięcie opony. Czasem spowodowane to jest gwałtownym hamowaniem lub przyspieszaniem, najprawdopodobniej zaraz po zmianie opon, gdy pasta montażowa jeszcze nie utwardziła się. Z tego właśnie powodu fachowcy zawsze proszą swoich klientów o spokojniejszą jazdę przez pewien czas po zmianie opon, a także robią na każdej z opon znak (małą kropeczkę) w miejscu zaworu. Kiedy klient wraca z reklamacją i widać, że kropka się przesunęła, wszystko jest zrozumiałe.

7. "Kwadratowa" opona: opona czasem może posiadać wklęsły bieżnik lub inną deformację spowodowaną długotrwałym nieużywaniem pojazdu lub niewłaściwym przechowywaniem. Aby pozbiegnąć takiej sytuacji, nieużywany pojazd musi mieć delikatnie wyższe ciśnienie w oponach. Deformacja ta jest zazwyczaj odwracalna - zaleca się jak najmocniej napompować koło oraz przejechać się po autostradzie, a następnie wyważyć koła. Jeśli  nie rozwiąże to problemu, a po wyważeniu opon ponownie poczuje się wibracje na kierownicy, należy raz jeszcze przyjechać do warsztatu.

8. Wygięta felga. Im gorsza felga, tym łatwiej można ją zniekształcić, np. przez zbyt ostre najechanie na krawężnik lub na dziurę w jezdni - nawet bez uszkodzenia opony! Zwłaszcza miękkie i plastikowe felgi są podróbkami droższych felg markowych. Bardzo złej jakości felg nie należy prostować, ponieważ po deformacji nie będą się nadawać do jazdy.

Drgania kierownicy po wymianie opon

9. Uszkodzona opona. Opona może zostać popsuta w czasie montażu, co jest widoczne od razu lub po pewnym czasie. Uszkodzenia nie koniecznie są też od razu widoczne podczas użytkowania. Jeśli wraz z pojawieniem się drgań kierownicy widać też nierówności na oponie, należy ją natychmiast wymienić!

Drgania kierownicy po wymianie opon

10. Przyczyną wibracji na kierownicy występujących w czasie prędkiej czy sportowej jazdy niekoniecznie są koła - czasem są to również “zmęczone” amortyzatory, luzy w łącznikach kierownicy, wady przekładni kierowniczej itp. W przypadku, jeśli wibracje zaczęły występować znienacka po zmianie opon, problem prawdopodobnie dotyczy kół. Optymistyczny scenariusz jest taki, że tak naprawdę wystarczy po prostu odkręcić, po czym przykręcić koła z powrotem; bardziej realny - wymagane jest rozebranie oraz ponowne złożenie przynajmniej jednego koła. Może stać się tak, że konieczne będzie wyregulowanie wszystkich kół czy nawet trzeba będzie wymienić oponę lub obręcz.