Porównanie malowania proszkowego felg i systemowej metody malowania
Porównanie malowania proszkowego felg i systemowej metody malowania
Kiedy trzeba naprawić uszkodzone felgi, a może po prostu zmienić ich kolor lub odświeżyć wygląd, właściciel oczywiście staje przed wyborem metod rozwiązania tego problemu. W tym artykule przyjrzymy się dwóm najczęściej stosowanym metodom malowania felg: malowaniu proszkowemu oraz malowaniu felg płynnymi farbami, czyli tzw. systemowemu malowaniu. Nie należy ich mylić z malowaniem emaliami stosowanymi do malowania samochodów i suszeniem bez wypalania w piecu. Przy malowaniu felg i przy malowaniu samochodów używa się farb płynnych, ale przy malowaniu felg zawsze suszymy materiały w temperaturze 200 stopni, a także do malowania felg systemową metodą materiały nie są barwione, lecz kupowane już gotowe.
Process nałożenia proszkowej farby
Różnice w technologii aplikacji i przygotowania
Na etapie przygotowania do malowania dane metody niczym między sobą się nie różnią. Jest to standardowe przygotowanie obejmujące sprawdzenie płaskości felg, usunięcie farby za pomocą środku chemicznego, usunięcie pozostałości farby za pomocą ścierniwa, usunięcie śladów korozji, naprawę uszkodzeń przez spawanie lub szpachlowanie, a następnie szlifowanie ręczne.
- W przypadku obu metod pierwszym krokiem malowania jest nałożenie podkładu proszkowego. W przypadku malowania proszkowego warstwa podkładu jest grubsza niż w przypadku malowania systemowego. Później pozwala to farbie spłynąć, ukryć wszelkie wady pierwszej warstwy i stworzyć równą i gładką powierzchnię.
1.2 Kolejnym krokiem jest nałożenie farby.
1.3 Podczas nakładania farby ciekłej warstwa jest mniej gruba. Po nałożeniu całkowicie pokrywa ona powierzchnię podkładu. Oznacza to, że przygotowanie powierzchni jest niezwykle ważne w przypadku farby płynnej, ponieważ wszelkie ewentualne wady z pewnością będą widoczne. Dlatego po ręcznym szlifowaniu pierwszej warstwy podkładu i wyeliminowaniu defektów nakładamy drugą warstwę podkładu, tworząc idealną lustrzaną powierzchnię.
- Ostatni etap jest taki sam dla obu metod - jest to nałożenie lakieru proszkowego. Warstwa ta służy do ochrony malowanej felgi i jest bardziej odporna na wpływy środowiska niż farba proszkowa lub ciekła.
Process nałożenia farby natryskowo
Różnica w sprzęcie
Kolejną istotną różnicą pomiędzy porównywanymi metodami aplikacji jest wykorzystywany sprzęt. Farba proszkowa, podobnie jak inne materiały proszkowe, nakładana jest za pomocą specjalnego pistoletu, który ładuje proszek podczas aplikacji. Naładowany proszek jest przyciągany do felgi - dzięki temu farba jest łatwiejsza w aplikacji i może być nakładana na felgę przez lakiernika nawet z niewielkim doświadczeniem. Płynna farba jest nakładana wyłącznie za pomocą pistoletu natryskowego, dlatego ta metoda wymaga wysoko wykwalifikowanego lakiernika.
Różnice w materiałach
Materiały proszkowe nie mają zapachu i generalnie są łatwiejsze w użyciu. Nie wymagają specjalnego czyszczenia narzędzia po aplikacji, z wyjątkiem przedmuchiwania. Po użyciu farb płynnych narzędzie musi być dobrze umyte i wyczyszczone, co zajmuje dużo czasu. Ponieważ w swoim składzie zawierają rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, w postaci płynnej są toksyczne. Charakterystyczną cechą farb płynnych jest nasycenie koloru - kolory są głębsze i przyjemniejsze, paleta farb płynnych jest znacznie większa niż farb proszkowych. O wiele łatwiej jest wyprodukować farbę płynną w określonych kolorach na felgi niż farbę proszkową, która jest produkowana wyłącznie w dużych zakładach przemysłowych.
Z lewej strony felgi pomalowane systemowo
Porównanie cen systemowego malowania i proszkowego malowania
Cena systemowego malowania felg jest średnio o 30% wyższa niż malowania proszkowego. Wynika to z droższego materiału, dłuższego i lepszego przygotowania. Szczególnie ważne w tej metodzie jest odpowiednie doświadczenie lakiernika oraz jakość użytego sprzętu i materiałów. Wybierając rodzaj malowania warto pamiętać, że wszystkie fabryczne kolory felg to wyłącznie systemowe malowanie. Każdy producent samochodów posiada linię kolorów własnej marki. Trwałość obu rodzajów malowania nie różni się od siebie i generalnie wynika z jakości zastosowanego lakieru proszkowego, a także jakości jego aplikacji.
Podsumowując, możemy powiedzieć, że płacąc więcej i wybierając systemowe malowanie otrzymujemy dużą paletę kolorów i możliwość przywrócenia oryginalnego fabrycznego koloru felg. Natomiast, wybierając malowanie proszkowe i płacąc mniej, dostajemy mniejszą paletę, chociaż z praktyki wynika, że nawet tego wystarczy, by znaleźć kolor, który odmieni lub odświeży Twój samochód. Tak więc wybór należy tylko do Ciebie.