Pył hamulcowy - jak usunąć z felg pył hamulcowy
Pył hamulcowy - jak usunąć z felg pył hamulcowy
Felgi naprawdę mają mnóstwo czynników wpływających na ich zużycie. W rzeczywistości one “gotują się” w koktajlu pyłu, brudu i środków odladzających, podgrzewanych przez ciepło hamulców. Klocki hamulcowe i felgi zresztą też dorzucają cegiełkę do tego, dodając pył do i tak już agresywnej mieszanki. Na dodatek wielu właścicieli samochodów po prostu nie zwraca wystarczającej uwagi na felgi, nie dba o nie w odpowiedni sposób. W wyniku ich piękno szybko zanika. Rozwiązaniem tego problemu jest pielęgnacja felg.
W piekielnych warunkach, gdy koła samochodu działają każdego dnia, lakier i farba zaczynają schodzić z felg dosłownie warstwami. Co więcej, nawet metal szybko zaczyna cierpieć, tworząc ogniska korozji. O jakie piękno felg może chodzić?
Jednym z głównych elementów, który ma negatywny wpływ na felgi jest pył hamulcowy. W mieście samochody często hamują, klocki hamulcowe zużywają się i to właśnie felgi przyjmują na siebie ciężar rozgrzanego proszku składającego się z cząstek metalu, ceramiki i żywicy. Pył z kół wsiąka w metal jak farba w skórę. W efekcie otrzymujemy plamę rdzy, której bardzo trudno się pozbyć.
Problem z pyłem hamulcowym polega na tym, że dosłownie przywiera on do powierzchni koła. W rezultacie trudno go zmyć zwykłymi metodami mycia, nawet przy użyciu aktywnej piany. Z biegiem lat sytuacja się pogarsza, mnożą się ogniska korozji i wkrótce felga zaczyna pokrywać się pęcherzami, a następnie zaczyna wyglądać jak twarz zarażona ospą. Tak więc, jeśli chcesz zachować świeży i piękny wygląd kół na dłużej, musisz trochę popracować i uciec się do sztuczek detailingu, czyli kompleksu procedur pielęgnacyjnych dla felg.
Środki do czyszczenia felg:
Nie są wymagane żadne specjalne umiejętności. Wystarczy produkt, dostępny w każdym detailing-markecie, oraz specjalne szczotki lub pędzelki. Na przykład środek do czyszczenia felg Sonax Beast, mieszanka brytyjskiej firmy Auto Finesse o nazwie Iron Out, amerykański Brake Buster firmy P&S. Istnieją również droższe i fajniejsze opcje. Na przykład, Iron Removing od Meguiars, ponadto ten produkt jest przeznaczony do profesjonalnego detailingu, tak więc nie specjalistom na pewno nie opłaca się wydawać więcej.
Środki o neutralnym pH mają następujące zalety: odpowiednio reagują z tlenkami żelaza z felg hamulcowych, nie uszkadzając metalu, w przeciwieństwie do środków kwasowych. Ponadto, dzięki specjalnym składnikom, gdy środek reaguje z tlenkami metalu, sprzyja zmianie koloru na jasnofioletowy, co jest oznaką obecności tlenków metalu na powierzchni. Efekt ten kontroluje wypłukiwanie brudu i rozpuszczalnika oraz zapobiega późniejszej reakcji wszelkich pozostałości z częściami samochodu. Również klasyczne szampony alkaliczne po prostu nie pozwalają na oczyszczenie felg z tlenków metali bez działań mechanicznych.
Szczotki do mycia felg - jakie wybrać:
Będziemy również potrzebować specjalnych pędzli i szczotek do detailingu. Wybór może opierać się po prostu na cenie - przecież to nie jest tak, że wybieramy narzędzie do profesjonalnej pracy. Jeśli jednak felgi są skomplikowane i wieloramienne, lepiej wziąć cieńsze szczotki.
Najważniejsze, aby pamiętać, że środki do usuwania osadów metalicznych są w większości neutralne, więc można nie obawiać się o uszkodzenie lakieru czy elementów plastikowych, niechcący na nie kapiąc. Nawet chrom nie ulegnie uszkodzeniu w tym przypadku.
Środek można dobrać metodą “prób i błędów”. Zasadniczo środki te nie zrobią żadnych szkód. Jeśli jednak masz obawy, możesz obrobić część powierzchni zardzewiałego metalu różnymi kompozycjami i ocenić wynik. Jednak najczęściej sklepy detailingu mają dobrych ekspertów, którzy mogą pomóc w podjęciu decyzji o wyborze produktu. Lepiej jest pracować w dobrze wentylowanym pomieszczeniu lub na zewnątrz. Faktem jest, że niektóre środki mają ostry zapach. W zamkniętym pomieszczeniu o słabej wentylacji można oddychać tak samo jak w szpitalnym łóżku. Bezpieczniej jest pracować w rękawiczkach. Środki te nie są żrące, ale mogą uszkodzić skórę.
Proces mycia
Felgi należy najpierw oczyścić z głównych zanieczyszczeń. Następnie lepiej je wysuszyć lub zetrzeć wilgoć. Produkt można następnie nakładać bez żadnych kłopotów za pomocą rozpylacza w butelce. Spray może być stosowany obficie, bo w tym przypadku to akurat nie zaszkodzi. Koło powinno być oczyszczone tak dokładnie, jak to tylko jest możliwe: szprychy ze wszystkich stron, otwory na śruby, same śruby. W przypadku konieczności oczyszczenia koła, oczywiście lepiej jest je zdemontować, ale można w sumie obejść się też bez tego.
W celu dokładniejszej obróbki pomocne są szczotki. Można ich użyć do głębokiego rozprowadzenia środka w miejscach, do których nie można dotrzeć ręką lub spryskiwaczem. Reakcja z metalowym pyłem z tarcz hamulcowych i szczęk hamulcowych rozpoczyna się niemal natychmiast. Czasami można to zaobserwować poprzez odbarwienie środka nałożonego na tarcze. Może ona na przykład zmienić kolor na niebieski lub czerwony. Niektóre mieszanki mogą się nawet pienić. Nie stanowi to problemu - na powierzchni tarcz nie pozostaną żadne ślady.
Należy pozwolić mieszance chwilę zadziałać. Zwykle jest to kilka minut. Nie jest konieczne obserwowanie, ale lepiej jest wizualnie ocenić sytuację i dodać, jeśli nagle nie ma reakcji lub jest ona zbyt słaba. Nie jest pożądane, aby powierzchnia całkowicie wyschła. W takim przypadku trzeba będzie ją szorować szczotkami, niepotrzebnie dokładując dodatkowy wysiłek.
Jeśli uszkodzenie felg nie jest zbyt poważne, a środki są w stanie poradzić sobie z zanieczyszczeniem, resztki można zmyć myjką wysokociśnieniową lub po prostu dużą ilością wody. Jeśli zabrudzenia i korozja utrzymują się, felgi należy poddać ponownej obróbce. Tym razem jednak należy wziąć szczotkę i przejechać nią po skorodowanych obszarach. Nie pracujmy zbyt grubo! Pracujmy delikatnie, aby nie zniszczyć lakieru tam, gdzie został już nadgryziony przez korozję.
Następnie po prostu należy spłukać koła. Oczywiście poważnych uszkodzeń nie da się całkowicie usunąć. Jak często należy używać środków czyszczących? Eksperci zalecają mycie felg środkami do pielęgnacji samochodu nie częściej niż raz w miesiącu. Przy około 50 ml na koło, jedna butelka powinna wystarczyć na całe lato. Większy pojemnik pozwoli na pielęgnację kół przez cały rok.
Należy pamiętać, że środki są neutralne, więc jeśli pojawią się osady metalowe, można je szybko usunąć bez obawy o uszkodzenie powłoki lakierniczej. Najważniejsze jest, aby zmyć wszystko na czas, zanim wyschnie. Dzięki temu nie trzeba będzie trzeć karoserii szczotką, pozostawiając uszkodzenia, które trzeba będzie długo i boleśnie polerować.
Najważniejsza w pielęgnacji felg jest regularność. Tylko w ten sposób unikniemy poważnych problemów i zachowamy nie tylko atrakcyjny wygląd felg, ale także pieniądze w portfelu, bo nie będziemy musieli borykać się z kosztownym przemalowywaniem felg. A cena nowego zestawu w sprzedaży detalicznej może być bardzo nieprzyjemna.